101年目の植田正治 『軌道回帰』

Shoji Ueda, 101 Years On

1983年、最愛の妻の死とともに、写真に対する意欲をも喪失していた植田正治が「写真する遊び心」を取り戻す一つの契機に『軌道回帰』(1986年私家版刊行)がありました。当時、発売されたばかりのポラロイド社 35mmフィルムに刺激された植田はこのシリーズに新しい方向性を探り、「内省的な風景」を刻み込みました。

植田の代名詞ともいえる砂丘で、戦後一世を風靡した絵物語作家、山川惣治を撮影した幻想的な作品を併せて展示、植田正治101年目のはじまりを記念する展覧会です。

 

After his beloved wife passed away in 1983, Shoji Ueda even lost his interest in photography. Kido kaiki (Return to Orbit, 1986, self-published) was one of the turning points for Ueda in rekindling his sense of playfulness for ‘doing’ photography. Excited by Polaroid 35mm film, which was introduced around the time of his wife’s death, Ueda explored new possibilities through this series of photographs, carving out introspective scenery.

The exhibition celebrates the start of 101st year since Shoji Ueda’s birth and will also include his dreamy portraits of Sohji Yamakawa, a picture-story show artist who was very popular just after the Second World War, shot in Ueda’s trademark setting of the sand dunes.

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